11 Kasım 2012 Pazar

Gaziantep Gezisi- Zeugma Mozaik Müzesi

   Uzun zamandır yapmayı planladığımız fakat bir türlü gerçekteştiremediğimiz Antep gezisini nihayet hayata geçirdik :) Antep şurası , 2-3 saatlik yol gidelim görelim dedikçe yollar uzadı, mesafe arttı ama biz yılmadık! İyi ki iyi ki de gitmişiz görmüşüz... Oldukça büyük ve gelişmiş bir şehir, esnafıyla turistiyle insanlarıyla beni gerçekten çok etkiledi. Çok güleryüzlü ve yardımseverler, ne zaman başımız sıkışsa hiç çekinmeden danıştık, çok güzel cevaplar aldık...
    Neler mi yaptık? Gitmeden önce hazırladığım planı bir fireyle tamamladık! Bir gece iki günlük bir tatilimiz vardı dolu dolu geçirdik. Gaziantep'ten notlar:
1-) Zeugma Mozaik Müzesi:
    Benim Gaziantep'te en çok görmeyi istediğim yerdi ve bu isteğimde ne kadar haklı olduğumu anlamış oldum. İnanılmaz büyülendim, MÖ'den kalan eserlerin çoğu büyüleyici. Müzeyi bu kadar muhteşem tasarlayıp eserleri bizlere ulaştıranlara da ayrıca saygılarımı sunuyorum inanılmaz düzenli ve etkileyiciydi. Fotograf çekmenin serbestliği ise paha biçilemez;)

 En en en çok etkilediğim şey bu idi. Kocaman ama kocaman bir alana şu gördüğünüz küçücük renkli taşlarla geometrik şekiller,insanlar yapmak bir de üzerine üç boyut eklemek benim aklımın alabileceği birşey değil!! O kadar çok ve uzun uzun inceledim ki anlatamam.. Kocaman bir alanda sadece kafanızdan yapacağınız bir tasarlamayla kocaman bir resim oluşturmak (M:Ö den bahsediyoruz) insanüstü bir çaba...Her ayrıntı her renk belirtilmiş, yakından uzaktan değişen hiçbirşey yok, mozaikler tam bir muzice eseri!!!

  Soldaki bir hamam sanırım altında sıcak su oluyor ve insanlar sıcak taşın üzerinde bir güzel paklanıyorlardı :) Sağdakini ise anlatmama gerek yok sanırım :)) O çağlarda pek de çekingenlik yokmuş :))
 Müzede en başarılı bulduğum şeylerdn biri d bazı mozaiklerin fotoselle aydınlatılmış olması. Önüne bir ziyaretçi geldiğinde açılıyor,gittiğinizde kapanıyor. Hem tasarruf sağlanmış oluyor hem de eserlerin fazla ışıktan zarar görmesi engelleniyor.
  Çocuklar da unutulmamış ve onlara da müze içerisinde hoşça vakit geçirebilecekleri Çocuk Atölyesi hazırlanmış. Bizim de içimizde büyümemiş çouklar olduğundan Burçincimle iki resim arasındaki 7 farkı bulduk. Müzede sergilenen moziklerden bazılarına 7 alakasız nesne eklenmiş onları buluyorsunuz. Çok eğlenceli :))
 Gelelim müzedeki en önemli parçaya: Çingene Mozaiği

   Bu harika esere ayrı bir oda hazırlanmış. Bir rehber eşliğinde kapıda karşılanıp karanlık, sadece yer spotlarının aydınlattığı koridorlardan dönerken çok özel bir şeye doğru gittiğinizi hissedip heyecanlanıyorsunuz.Koridorların nerede biteceği belirsiz, daha ilerleyecğinizi düşündüğünüz anda aniden bir çift delici göz tam karşınızdan size bakıyor: Çingene Kızı!!!
 
     'Menad Evi' olarak adlanırıların mekanda ortaya çıkan moziklerim hemen hemen tamamı eski eser kaçakçılarınca kaçırıldığı anlaşılmış. Çingene Kızı olarak adlandırılan figür yapılan kaçak kazı toprağın altında kaldığından şans eseri kaçakçıların gözlerinden saklanmış olup müzeye kazandırılmıştır.
     Şeffaf başlığı altındaki dağınık saçları, çıkık emacık kemiği ve dolgun yüzü, kulaklarındaki küpelerle ortaya çıkarıldığında kazı ortamı şakası olarak Çingene Kızı'na benzetilmiş olup sonraki süreçte d bu isimle anılmıştır. Kimliği konusunda aydınlatıcı bilgi bulunmayan bu mozaik başının yanındaki asma filizlerden dolayı Dionysıs'un şenliklerinde yer alan menadlardan biri olduğu ya da Büyük İskender'in portresi olduğunu ileri sürenler bulunmaktadır. Mozaiğin en ilgi çekici yanı gözlerinin, kendisine bakanı her yönden takip etmesidir. 'Üç çeyrek bakış' olarak ifade edilen teknik, Leonardo Da Vinci'nin Mona Lisa resminde de kullanılmıştır. Bu özellikleri nedeniyle eser, Zeugma ve Gaziantep'in sembolü haline gelmiştir.
 
    Etkileyici değil mi?

6 yorum:

  1. Gaziantepimiz gerçekten çok güzel bir yer (nasıl da benimsemişim )Hayvanat bahçesiyle, yemekleriyle , fıstığıyla, müzesiyle... Ama müze senin anlatımınla Simgecim daha da bir güzelleşmiş ,anlam kazanmış. Çok teşekkür ediyorum, öpüyorum seni :))

    YanıtlaSil
  2. Yanıtlar
    1. Canımmm Nurcanım, yorumundan daha güzel değil yazım. Hep yaz lütfen :))) Öpüyorum seni fahri Anteplim benim :))

      Sil
    2. sen iste ben herzaman yazarım hamarat arkadaşım benim :)

      Sil
  3. canımm gerçekten çok etkileyici..eski çağlarda yaşayan insanlar bizlerden sanki daha zeki gbi gelir hep bana..yaptıkları yapılar eserler ne biliyim akıl sır erdiremiyorum bazen..cok guzel bir muzeymıs canım..ben gaziantepte böyle bir müzenin olduğunu bilmiyordum sayende öğrenmiş oldum canım teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok sevindim Secilcim böyle birşeye vesile olduğuma. İnan görülmesi gereken bir yer..Sevgiler!

      Sil

Şimdiden güzel yorumlarınıza binlerce kez teşekkürler! Sevgiyle kalın ;)